De natuurverschijnselen achtervolgens ons. We zouden vandaag op een boottripje gaan (hadden we gister al geboekt). Tijdens dit tripje zouden we drie stranden bezoeken en er zou tijd zijn om te surfen, snorkelen en vissen. Ik had mijn surfboard al gehuurd, maar toen werd er vanochtend gezegd dat het niet door kon gaan omdat er grote golven waren voorspeld ten gevolge van de aardbeving in Chilli.

Ik twijfelde nog of ik wel met mijn gehuurde plank naar het strand zou gaan, omdat het niet zeker zou zijn of die hoge golven uberhaupt wel hier zouden komen. Maar later op CNN had men het ook over Warnings Tsunami for Hawai, en later werden er ook dingen gezegd over grote golven langs de gehele kust van geheel Amerika. Toen ik mijn surfboard ging cancelen, ging de bus naar het strand ook niet meer omdat het werd afgeraden je sowieso op het strand te begeven.

Dus nou zit ik lekker in de hitte in een internetcafe. Wel erg jammer, want gister ging het surfen erg goed. Ik had een uurtje les genomen en mijn leraar heeft me flink wat tips kunnen geven. Die wilde ik graag vandaag weer gaan oefenen, maar helaas weer eens overmacht door het weer..

Posted by admin - 27/02/10 - 1 comment

Vandaag zijn we aangekomen in San Juan del Sur, een strandplaats aan de Pacific, en surf ground zero.

We hebben samen met een Nederlands stel wat we ontmoet hebben op Isla Omepete, hier samen een apartement. We delen dus met hen de badkamer en keuken en zitruimte.

Morgen ga ik een surfles nemen en vervolgens de hele dag lekker ploeteren.

Posted by admin - 25/02/10 - 0 comments

We zijn drie nachten verbleven op het magische eiland de Ometepe. Dit eiland heeft zich midden in het meer van Nicaragua gevormd door het onstaan van twee volkanen in het holoceen. In de krater van 1 vulkaan heeft zich later een meer gevormd. De vulkanen zijn op alle plaatsen van het eiland zichtbaar, en het leven op Ometepe cirkelt er letterlijk omheen. Alle dorpjes liggen aan de voeten van de vulkanen en om vanuit het ene dorpje naar het andere dorpje te komen, moet men helemaal om de vulkanen heen rijden. De wegen die daar liggen zijn bar slecht, en we hebben 2 uur in een oude schoolbus gezeten om een aantal kilometer te overbrugen, maar dat komt ook omdat ze overal stoppen.

Op de eerste dag zijn we gaan wandelen naar een natuurlijke spring op het eiland. Vers water dus, maar helaas hadden de lokalen er een betonnen bak om heen gebouwd, zodat het meer leek op een vies zwembad, omdat er ook allemaal blaadjes in dreven, dan op een natuurlijk verschijnsel. Maar het water, op de vieze blaadjes en mos stukken in het water na, was glashelder en lekker fris.

De volgende dag twijfelde Evert en ik of we weer zouden vertrekken of toch nog een dagje langer zouden blijven. Omdat het openbaar vervoer erg slecht was op het eiland, en taxi´s heel duur, was het lastig om op eigen houtje dingen te gaan ondernemen. Een vulkaan beklimmen zagen we niet zitten in de hitte die we in de schaduw al nauwelijks konden handelen. De klim zou namelijk 8 uur in totaal zijn, heen en weer.

De rest van de tripjes waren behoorlijk prijzig, maar we zijn toch nog een dag gebleven en ik heb samen met een Nederlands stel die we op de boot naar het eiland hebben ontmoet een paardrijtripje gemaakt. Evert ging er op de fiets achterna omdat hij bang was weer alergisch te worden. Op de heenweg gingen we over de weg naar een volgend dorpje. Daar gingen we de een beetje historisch doen. De eerste bewoners van Ometepe waren Nahuas indianen. In het voetspoor van de Nahuas vestigden vervolgens de Niquirano indianen belangrijke nederzettingen op het eiland. Hiervan kan men op Ometepe nog steeds de sporen vinden, in de vorm van stenen met hiëroglyfen. De oudste daarvan dateren van 300 jaar voor onze jaartelling.

Op de terugweg gingen we met de paarden over het strand. Dat was heel leuk en mooi. De paarden wilden alleen maar rennen. We gingen zelfs  in galop. Wat een stuk beter ging dan die gekke draf waarbij je alle kanten uit geschud wordt. Evert heeft vanuit stilstand op fiets nog wat mooie foto´s van ons weten te maken. Die volgen later, want mijn usb en camera krijg ik in dit internetcafe niet aan de praat.

Oh ja, we waren die dag ook erg vroeg opgestaan, namelijk om half 6, want volgens velen is de zonsopgang op dit eiland een van de mooiste. Nou, ik stond aangekleed en wel naast mijn bed om naar de zonsopgang te kijken. Toen was het bewolkt.. Maar we gingen niet alleen voor de zonsopgang vroeg opstaan, maar ook voor een wandeling in het bos. We hadden in de Lonely Planet een wandelroute gevonden die ons wel spannend leek. Om de grootste kans op dieren te zien te hebben, hadden we besloten de tocht zo vroeg mogelijk te doen. Met de zonsopgang was dit natuurlijk een goede combinatie. Toen we om 6 uur gingen lopen, liepen er twee honden met ons mee. Die probeerden we bij het begin van het wandelpad af te schudden. Het pad bestond uit tegen elkaar aangelegde grote keien van de vulkanen, maar de honden vonden het veel te leuk dat ze er op uit konden, en kwispelden met hun staarten en renden vrolijk rond. Wij waren daar niet zo blij mee, want al gelijk in het begin zagen we een hele groep apen. De honden begonnen ook naar ze te blaffen, waardoor de apen er natuurlijk vandoor gingen. Met veel moeite hebben we de honden uiteindelijk weten af te schudden. Toen stonden we letterlijk onder en midden in de groep apen die van de ene boom naar de andere boom slingerden. Maar omdat de apen al wat opgefokt waren door de honden en wij ook maar bleven staan, begonnen ze op een gegeven moment met takken naar beneden te gooien. Toen hebben we maar een sprintje getrokken in doop later nog een groep tegen te komen. Helaas zagen we deze niet meer van zo dichtbij, maar we hebben nog wel twee slangen gezien, Evert ging er bijna opstaan, en een heleboel aparte vogels. Al met al was het vroege opstaan het toch wel waard geweest.

Posted by admin - 23/02/10 - 1 comment

We zijn gisteravond aangekomen in Granada, een oud koloniaal stadje in Nicaragua. We hebben helaas nog niet veel van het stadje kunnen zien, omdat Evert en ik beiden de eerste avond hier ziek zijn geworden (waarschijnlijk van hetzelfde eten). We sliepen de nacht dat we ziek werden in een dorm, met 8 andere mensen. We sliepen allebei op het bovenste bed van de stapelbedden en het was dus een heel gedoe om steeds van de bedden af te moeten klimmen om naar de wc te rennen. We hebben daarom vandaag een prive kamer met eigen badkamer geregeld. Deze kost drie keer zoveel, maar de eigenaares heeft ons voor vanavond een beetje korting gegeven omdat ze het met ons te doen had. Morgen moeten we denk ik wel weer verkassen naar de dorm of naar een ander hotel, omdat dit hotel dus best prijzig is.

Maar omdat ik zelf nog geen verhalen kan schrijven over hier, maar even een stukje van Wikipedia >

Granada ligt op de westoever van het Meer van Nicaragua. De stad heeft ongeveer 92.000 inwoners.

Voordat Nicaragua in Spaanse handen viel, was het gebied waar nu Granada ligt een belangrijke handelsroute. Het was het centrum van levendige Indiaanse economieën.

De stad Granada werd in 1524 gesticht door Francisco Hernández de Córdoba, en is daarmee de oudste stad op het vasteland van Midden-Amerika. Het was lange tijd de belangrijkste stad in Nicaragua. In de 17e eeuw werd de stad aangevallen door piraten uit Frankrijk en Engeland. In het koloniale tijdperk was Granada zeer geliefd vanwege de natuurlijke rijkdommen in de vorm van goud en vruchtbare bodem. Bovendien was de stad via het water vanaf beide kusten goed te bereiken. In een poging om de stad te beschermen tegen aanvallen van piraten via de rivier San Juan vanuit de Caribische Zee, bouwden de Spanjaarden een fort op de Zuidoever van de rivier, bij het Meer van Nicaragua. Van dit fort San Pablo zijn de ruïnes bewaard gebleven.Granada is nu de derde stad van Nicaragua.

Posted by admin - 20/02/10 - 0 comments

Ik moet nog wat oude posten schrijven, maar om jullie even op de hoogte te houden: op dit moment zitten we in de hoofstad van Honduras. Zoals elke hoofdstad in ontwikkelingslanden is het een gevaarlijke plek en kan je maar beter zorgen dat je er zo snel mogelijk weg bent. Maar de internationale bussen, gaan natuurlijk niet zo vaak, dus moeten we tot morgen wachten. We komen dan om een uur of vijf aan in de hoofdstad van Nicaragua, we hopen dan nog een bus te kunnen pakken naar Granada, want we horen van iederen dat de hoofdstad van Nicaragua toch wel echt erg is..

Onze avonturen van afgelopen tijd volgen nog!

Posted by admin - 18/02/10 - 0 comments

Om 4.30 werden we opgehaald om tijdens de zonsopgang op een van de tempels te kunnen staan. Erg vroeg uit bed dus.

Aangekomen in het park, maakten de tempels toch wel indruk op ons, ookal waren we nog zo slaperig. De gids vertelde veel over de tempels en de verhalen eromheen. Op sommige tempels mocht je ook op, en dat gaf een werelds uitzicht. De grote tempels steken boven de bomen van de jungle uit, dus als je op een van de grote tempels staat, kan je de toppen van de andere tempels boven de bomen uit zien steken. De bomen lijken dan een soort wolken, waarop kleine tempels staan. Net uit een film! Heel mooi en mysterieus dus.

Verder wees de gids ons nog op wat aapjes en een schorpioen, die staat ook de foto.

Posted by admin - 11/02/10 - 0 comments

Onze eerste uitstapje in Guatemala was Semuc Champey. Dit natuurwonder is niks voor niks volgens velen het mooiste stukje van Guatemala. Turquoise blauwe natuurlijke baden, die van hoog naar laag afdalen. Vanuit sommige baden kan je naar de volgende glijden langs zacht afgeslepen steen met een waterstroom mee en van sommige kan je duiken of springen naar de volgende.

Ons hotel ¨El Portal¨ bevond zich direct bij de ingang van het natuurreservaat, dus we konden er naar toe lopen. Ons hotel was trouwens ook super, alleen dachten we dat we van te voren een privekamer hadden geboekt vanuit Antigua, maar dit bleek toch de dorm te zijn. Onze eerste ervaring in de dorm was prima, er stonden maar 4 bedden en de meisjes die er sliepen waren relaxed.

Men moet het avondeten van te voren bestellen, en rond half 8 krijgt dan iedereen tegelijkertijd eten. Heel gezellig met de andere gasten en sommig personeel. Toen we zaten te eten zaten we aan tafel met een kerel die helemaal gek was van yoga en andere sprirutuele praktijken. Hij wilde ook maar wat graag iedereen een complete massage geven. Eerst echt een uur lang bij een meisje, daarna was Evert vet lang aan de beurt. Later op een andere plek hoorden we van andere mensen die in hetzelfde hotel hadden overnacht, dat deze bewuste massageman ook zijn massages naakt uitdeelde, maar goed, Evert had pijn in zijn rug, dus was desalniettemin blij.

Even later kwam het meisje wat ik eerder in San Pedro, bij het meer van Guatemala had zien optreden, aanzetten met haar gitaar op de rug. Zij bleek ongeveer dezelfde route te volgen als ons en ook in dit hotel zou zij een concertje geven (samen met haar reislover) in ruil voor verblijf en wat eten. Ik genoot weer met volle teugen van haar optreden en de spaanse liedjes van haar aangehaakte latinovriend waren ook sfeervol.

De volgende ochtend gingen we met gids het natuurreservaat in. Je kon ook zonder, maar ons leek het juist wel leuk met gids, omdat je dan toch meer ziet en doet. De anderen van het hotel waren zonder gids naar binnen gegaan, maar in het park haakten ze al snel aan bij ons, omdat ze de dingen die we deden nooit alleen hadden gedaan. Onze gids, Toto, een leuk jong ding, nam ons mee door de baden naar beneden. Zoals ik al zei, met gids kan je meer, want hij wist precies wat wel en niet kon. Waar je wel van af kon glijden, waar je wel in het water kan springen en tot hoever naar beneden we konden. Soms keken we elkaar wel aan, kan dit wel, maar het kwam allemaal goed. Zelfs het weer naar boven klimmen via rotswanden die tegelijkertijd ook als watervallen fungeerden. Eerst je linkervoet daar, dan je rechter en hups! We gingen zo snel, dat we onszelf af en toe op de schouder moesten tikken om even bewust te zijn van hoe mooi het was!

Na de baden gingen we het park weer uit en terug naar het hotel. Daar hadden ze opgeblazen binnenbanden van auto´s om mee de rivier af te tubben. De stroming ging niet heel hard, maar hard genoeg en af en toe moesten we even bij steuren om tussen de uitstekende rosten te manouvreren. Ook hier hielp onze Toto ons weer bij.

Hierna gingen we de grotten bezoeken. Ook dit was weer een spannend avontuur, waarbij je je echt afvraagt of het allemaal verantwoordelijk is. In Europa zouden ze deze tocht in ieder geval met meer veiligheidsmaatregelen uitvoeren.

We gingen de grotten in met een andere gids en van te voren wordt je ook niks verteld over hoe de tocht er uit zal zien en wat mogelijke gevaren zijn. Je slippers moet je achterlaten en je krijgt een brandend kaarsje in je handen gedrukt. De gids zei dat de tocht 1,5 uur zou duren, maar ik dacht dat hij een grapje maakte. Met het brandende kaarsje gingen we de grot in, eerst door laagstaand water, maar later ook zo diep water dat we moesten zwemmen, met de kaars in de hand. Zonder kaarslicht zou je echt helemaal niks zien in de grot, dus met die verlichting was het wel erg spannend.

Toen we langs een stijle, gladde trap door een nauwe doorgang naar boven klommen en ik ergens anders water hoorde kletteren, vroeg ik aan de gids in het spaans: ¨gaan we ook langs dezelfde weg weer naar beneden?¨. Nee, zei de gids, we komen niet langs deze weg weer terug, we nemen een ¨slide¨, en weer dacht ik dat hij een grapje maakte.

Toen kwamen we bij het volgende obstakel, een waterval in de grot. Er hing een touw met klimknopen voor de waterval en we moesten met onze kaarsen in de mond, via het touw naar boven klimmen, met onze voeten tegen de stenen van de waterval (in Europa zou zoiets nooit zonder klimtuigje gaan). Omdat de kaars in mond moest, werd deze gedoofd en moesten we elkaar bijschijnen met klimmen.

We bleven maar van het ene bad in de grot naar het andere bad in de grot omhoog klimmen. We kwamen ergens aan waar de gids naar boven wees, waar we via de rand naar boven zouden moeten klimmen en daarna moesten springen. Maar aangezien ik me al meerdere keren onderwater had gestoten tegen uitstekende rotsen en het donker was, sloeg ik deze sprong maar even over. Evert ging er wel voor, omdat hij op dat moment nog een rush door zich heen had lopen. Gelukkig ging de sprong goed, maar volgens Evert was het wel erg ondiep voor zon sprong en moest je jezelf eigenlijk wel afremmen met je armen.

En weer gingen we nog verder de grot in. Ons kaarsje begon al aardig op te raken en sommige bespaarden deze door hem te doven en gebruik te maken van het licht van anderen. Eigenlijk was ik er wel voor om terug te gaan, maar de gids wilde ons naar het eind toe nemen. Overal onderwater stonden scherpe rotsen, waar we tussen door moesten zwemmen. Helaas stootte ik mijn voet tegen een scherpe rand en haalde hem open. Met licht bloedende voet, gingen we gelukkig na even gerust te hebben aan het einde van de grot weer terug naar de uitgang.

De gids was in het begin wel serieus over de duur van de tocht en de slide naar beneden. Alleen de slide was een smal gat waar water door heen stroomde. Je moest je voeten op een bepaalde manier zetten, je vasthouden aan een uitstekend stuk rots en je vervolgens door het gat laten vallen. Dit zag ik toch niet zo zitten, dus nam samen met Evert en nog een meisje de gewone enge gladde trap naar beneden.

Ik was blij dat ik het licht van buiten zag, maar ook voldaan dat we weer zo’n spannend avontuur op onze ervaringen hadden staan.

Savonds hadden we afgesproken met onze eerste gids, om Cocoloco te drinken. Tijdens een stukje wandelen had hij namelijk een cocosnoot geplukt en hij was helemaal lyrisch over Cocoloco. Dat is dus een cocosnoot gevuld met rum, maar hoe meer je drinkt, hoe minder cocosmelk er in zit, dus op een gegeven moment drink je alleen maar pure rum uit de cocosnoot. We werden er inderdaad een beetje loco van.

Evert moest daarom op een gegeven moment naar bed, maar een leuke avond was het wel met Toto en zijn lokale vriend.

De volgende dag vetrokken we naar Flores, om vanuit daar naar Tikal te gaan.

Posted by admin - 09/02/10 - 2 comments

Na een maand, die opeens heel snel ging, is Evert mij komen vergezellen. Omdat hij aankwam om negen uur s’avonds en er geen normale shuttlebussen meer reden tussen het vliegveld en Antigua, had ik een priveshuttle geregeld.

Ik stond bij de uitgang van arrivals te wachten totdat hij door het poortje zou komen. In het begin hield ik de uitgang nauwlettend in de gaten, maar omdat het zo lang duurde, was mijn aandacht even af en toe afgeleid. Zo had ik hem niet eens naar buiten zien komen en stond hij, nadat hij een paar minuten om zich heen had staan kijken, opeens naast me.

Evert was nogal verward met de tijd omdat hij zelf geen klok bij zich had. Toen we bij mijn huis aankwamen, waren er aantal lui een drankspelletje aan het spelen. Al half dronken stonden ze er op dat we mee deden. Toen de rest naar het centrum ging om daar nog even verder te drinken, zijn wij naar bed gegaan. Ik had mijn kamer al opgezegd, dus officieel mochten we er niet meer verblijven. Maar ik had aan twee meisjes gevraagd waarmee ik die afgelopen week had samen gewoond in het huis, of we in hun kamers mochten verblijven, omdat zij dat weekend toch een weekendje weg waren. Zo hadden we allebei de eerste nacht samen nog een eigen kamer.

De volgende dag hebben we samen rondgelopen in Antigua en onze trip voor de komende dagen geboekt. De trip begint dus nu!

Posted by admin - 06/02/10 - 0 comments

Vanuit school werd er gevraagd of we zin hadden om een stukje paard te rijden. Ik vroeg, gaan we dan ook uit Antigua, een beetje door de natuur? Ja we bezoeken een paar omliggende dorpjes. Helaas gingen we maar 1 piepklein stukje over onverharde weg, de rest van de tour moesten de arme paardjes zwoegen over de ongelijk liggende grove keien.

Hoewel de tour opzich heel suf was, qua omgeving en dergelijke, was het toch wel weer even spannend op het paard. Veiligheid eerst, kennen ze niet in Guatemala. We kregen geen enkele instructie over hoe we de paarden moesten besturen of te stoppen. Ga er maar op zitten en gaan met dat paard was meer het motto. Het was de bedoeling dat de paarden gewoon rustig zouden stappen, maar ik zat natuurlijk weer op een paard die alleen maar snel wilde. Om de haverklap begon zij over te gaan in galop of draf (vergeet steeds welk wat is). Maar omdat de stijgbeugels niet op mijn maat stonden, en deze waren ook niet te verstellen, schoot ik steeds uit de beugels en gooide het paard mij dus steeds bij elke sprong de lucht in. Beetje pijnlijke ervaring was dat. Het grappige was, dat wanneer mijn paard begon te rennen, de andere paarden ook volgden waardoor iedereen zat te gillen hohoh!

Nog een spannend momentje was het zitten op een stijgerend paard op de verkeerde weghelft. We reden op een best drukke autoweg, waar de auto’s nogal hard reden. Opeens begon mijn paard te stijgeren en ging op de linker weghelft staan. Auto’s van de linker weghelft kwamen naar mij toegereden, waardoor ik probeerde het paard weer op de rechter weghelft te krijgen. Maar op dat moment kwamen er al weer auto’s van achteren aangereden op de rechter helft, waardoor ik niet terug kon. Gelukkig stopten de toegemoet komende auto’s en kreeg ik uiteindelijk het paard weer onder controle. Zie de foto hieronder! (Klik zoals bij elke foto op de foto om naar het fotoalbum te gaan).

Na het paardrijden hadden we allemaal pijn in onze benen, maar we konden er gelukkig nog wel om lachen.